07 desember 2008

Forresten

Hva er det med folk som ikke eier arbeidsmoral??
Jeg prøver å få svar fra personen det gjelder, men alt vedkommende har å si er: jeg vet ikke, ja.. jeg vet, mhm.. osv

Jeg blir sprø!
Er det ikke normalt å føle en forpliktelse overfor arbeidsplassen sin? Kollegaer og sjefer?
De er jo avhengi av deg?
Er det virkelig folk som bare gir helt faen?

Jeg kan forklare litt.
Jeg kjenner en.
Vedkommende kom under barnevernet for noen år tilbake, pga masse krangel hjemme med moren.
Nå har h*n fått leilighet gjennom barnevernet, og får i tillegg masse penger i mnd, for å ikke gjøre en dritt.
For meg blir dette helt fullstending feil. Jeg kunne for det første aldri ha sitti hjemme uten å gjøre noe dag ut og dag inn uten å få dårlig samvittighet for det. Eller å kjede vettet av meg for den saks skyld. H*n er tross alt et helt normalt oppegående menneske, uten noen form for sykdom eller lidelse!

Nå som personen er over 18, så er det sosialen som har tatt over, og h*n får fremdeles endel penger, pluss dekt husleie.
I tillegg har de skaffet h*n utallige jobber. Riktig nok dårlig betalt, men helt okey for å komme inn i arbeidslivet, få litt kontakter og referanser osv.
Men vedkommende blåser bare i alt? Åssen er dette mulig?

Fikk en jobb rundt nyttårstider i fjor. Fortalte alle at jobben var dritbra, og at h*n elsket å jobbe der. Etter en stund begynte det å dabbe av. Først startet det med at h*n tok seg noen dager fri, uten å si ifra gjerne. Også ble vedkommende sykemeldt. Denne legen hun har må forreste være helt skutt i hue. Gir ut sykemeldinger i hue og ræva, uten at h*n er syk engang.
Endte med at h*n aldri kom tilbake på jobb fordi h*n ikke gadd.

HVORFOR?

Nå har h*n sagt h*n skal skjærpe seg, og har fått en ny jobb.
Men hva skjedde? Akkurat det samme som med den forrige jobben.
Men vedkommende sier fremdeles at h*n vil ha en ordentlig jobb, som er normal lønn, og ikke gjennom sosialkontoret.

Skjønner virkelig ikke.
Eneste vedkommende har å si er: jeg gidder ikke, jeg orker ikke, nei fordi..osv.

Er det ikke normal arbeidsmoral å føle litt forpliktelse overfor sine kollegaer?? Ikke bare forsvinne på denne måten?
Vedkommende er snart 20 år, og aldri hatt en jobb i mer enn 3 mnd.
Ikke fullført vgs.
Ingenting.

Hvorfor?
Er godt mulig det er et logisk svar på dette her, men jeg får det ikke ut av vedkommende selv, derfor søker jeg etter noen synspunkter her.
Alltid åpen for ny lærdom.

2 søte svar:

Tone sa...

God morgen. Håper du er frisk nok til å komme å lage julepynt med oss??

Tone sa...

Du har en flott arbeidsmoral, og skal være stolt av det! Håper og tror jeg har bidratt til at du er så samvittighetsfull, har jo selv nesten aldri vært borte fra jobb, og går på jobb selv om jeg kan vøre litt syk iblandt. Det er nok noe fra vedkommendes barndom som har preget henne, enten fra foreldre/venner etc. Barn blir ikke slik uten påvirkning fra sine omgivelser. Det er synd, for de vil antagelig aldri forandre seg, og vil alltid være sosialklienter, neo det faktisk er VI som betaler via våre skatteinnbetalinger. men stå på, du vil alltid ha jobb med din arbeidsmoral, du er pålitelig og arbeidssom, og alle fremtidige arbeidsgiveres ønske-ansatt:)