10 juli 2009

Skrekkopplevelse og første dag i SF.

Hei hå people.
I går (forrigårs for dere) forlot vi vakre New York. Det var litt trist. Jeg må tilbake dit en gang!! :) Vi sjekket ut i halv 9 tiden for å sikre oss å være på flyplassen i tidet for å få sitte sammen på flyet. Mange folk som booker sete på forhånd, men vi har ikke skjønt hvordan vi fikser dette, så da er det bare å møte tidlig. Kvart på 11 tror jeg vi var på JFK, Flyet gikk kl 15.10 lokal tid så vi hadde goood tid. Spiste is, litt mat og kjøpte bøker og pledd.
Da vi endelig fikk komme ombord i flyet og kjørte fra gaten så skjedde det noe sykt. Det sa kabosh, og alt lyset forsvant, all lyd forsvant, alt ble stille. Ingen sa noe. Bortsettfra han mannen ved siden av meg som sa: haha, han glemte å bruke klutchen. Det var overhodet ikke morsomt i mine ører der og da, fordi jeg er LIVREDD for å fly fra før av, så om ikke det er nok så skulle dette skje. Det værste var kanskje at vi ikke fikk noen form for beskjed. pluttselig ble vi tatt tilbake til gaten. Der kunne de fortelle oss at det var noe feil og elektisiteten og det måtte sjekkes før vi kunne fly. Herregud jeg var redd. Trodde min siste time var kommet. Tårene trillet og jeg holdt på å få nærvøst sammenbrudd. Jeg er sjeleglad jeg ikke skal oppi et fly før om 2 uker.

MEN, kom oss frem tilslutt. Landet i San Francisco lokal tid ca 6 på kvelden. Nå er vi hele 9 timer bak dere i Norge, så når vi står opp går dere snart å legger dere, og når dere står opp har ikke vi lagt oss ennå engang. Arti! :) I skrivende stund er klokka halv 8 hos dere, og halv 11 på kvelden her hos oss!
Vi hoppet på en supershuttle-buss greie. Jeg havnet ved siden av en kjærring med en hund på fanget. Kjempekoselig. NEI! Hun var uhyre plagsom, og hunden hennes klarte ikke å sitte stille! Hva gjør en hund inne i en liten bil?? Og i tillegg så var hun ved siden av der igjen muligens tidenes største skravlehøne. Men hun var fra Tennessee og hadde kul dialekt så det ble litt bedre da, i hvertfall!
Han sjåføren vi fikk, han virket som var like kjent i San Francisco som meg. Han hadde ikke peiling på NOE i hele byen. Hun dama med hunden måte vise han veien til sentrum. jaja..
Vi kom oss nå frem tilslutt. Da vi kom inn til resepsjonen. Hvis man kan kalle det en resepsjon. Det er ett hull i en vegg med en dør som ligner en man bruker i en hestestall. Så fikk vi oss ett rom, jeg hadde gledet meg til å komme frem til en lang, god, varm dusj. Den drømmen forandret seg relativt fort etter å ha sett det falleferdige skrukketre badet vårt. Men senga er i det minste god! Jeg sov godt i natt! Sånn sett borti fra alle de SYKE drømmene mine, men det kan de som er spesielt interresserte i spørre om senere :p

Vi sovnet tidlig. 9-10, men klokken var godt over midnatt i hodene våre.

Idag har vi vært forskjellige steder. Vi tuslet først ned til enden av Powell street, der hvor cabel car'en var sitt tournaround point. For vi skulle kjøpe sånn 7dagers pass med public transportation i denne byen. Møtte på et par cabel cars og så på en som snudde.


Vi fant ut at det var fryktelig mye kaldere enn det vi hadde forberedt oss på i denne byen. Så jeg har med så mange som null par sko som ikke er slipperser eller sandaler, og så mye som en genser og en bukse. Det var på tide med shopping!
Se hva vi fant!



Ute igjen:


Masse victoria's secret undertøy, inkludert dems nye "miracle bra" og salg på zara! Men ingen bukse eller sko..

Etter dette tuslet vi oppover til Union Square for å sitte å slappe av litt for å finne ut hva vi skulle bruke resten av dagen til. Vi kjøpte oss litt å drikke og pringles med pizzasmak på veien å fant oss en fin trapp å sitte på.


Vi fant ut at vi skulle stille oss i kø for å kjøre cable car opp til fishermans warf. Tror vi sto i kø i nesten en time før i endelig kom ombord. Det var gaaanske trangt inni den der. Og vi kjørte opp og ned de bratteste bakkene. Helt utrolig at vi kom oss opp dem uten å trille tilbake spør du meg!

Når vi kom frem tuslet vi litt bortover, kom tilslutt til pier39, der vi spiste middag på hard rock cafe (igjen..) tanken var vel egentlig lunsj, men klokken hadde pluttselig blitt 5!
Spiste noe som kan nærme seg den beste burgern jeg har smakt! Og jeg er ingen burgerfan!

Etter vi hadde spist oss gode og mette bestemte vi oss for å utnytte den gratis inngangen vi hadde til en akvarium. Det var veldig masse fine fisker der inne. Orker ikke pose noen bilder av de da.. dere har sikkert sett kule fisker før :)
De skulle også ha en diiiger hai der, men den så vi ikke. Vi så en litt minde hai da, den var litt skummel. Den svømte over hodet mitt, siden vi gikk i en tunell under vannet. Scary stuff!

De hadde også slanger, sjøstjerner, krabber, chinchilla, bier og masse annet.

Traset videre på havna der, masse søte butikker og en karusell midt på. Fant en hel haug med seler. Muligens de lateste selene jeg har sett før, men de lagde sele-lyder da i hvertfall!

Det var på denne tiden vinden tok helt av. Jeg hadde heldigvis nettopp kjøpt meg en san francisco jakke/genser som jeg måtte ta på meg. Jeg trodde jeg skulle blåse vekk fra jorda, så mye blåste det! Håret sto rett opp og var ukontrollerbart. I følge hege er dette normalt, men jeg er fra oslo og i oslo er det minimalt med vind. Det er bare hun som er vant med å måtte godta sånt teit blåsevær!

Når vi kom frem til cabelcaren som skulle ta oss tilbake til sentrum så var den selvfølgelig ute av drift. Han fikk ikke kabelen opp fra bakken ellerno? så de hadde ringt etter en truck som skulle ta dem opp den første bakken. Det kom en diiiiger lastebil som dro hele jævla trikken opp den 70 grader bratte bakken. Sykt. Men vi kom oss tilslutt på trikken. Etter jeg hadde fryst nesten fast i bakken :p

Nå sitter vi å ser på amerikansk tv. Interressant bare det. De har ekstremt mange kanaler! Og det er umulig å skjønne når noe går på tv, fordi det er mange forskjellige tidssoner i hele usa! Men men! :))

Her er noen bilder fra Fishermans warf og pier 39:




Dette er bilen som skulle dra hele cabel caren! ;D





Blogges!

3 søte svar:

Tone sa...

Fremdeles shopping ser jeg... Husk at du skal hjem igjen også da..

Runa sa...

høres ut som du har det knall, kjære:) skulle gjerne vært med! men nå gleder jeg meg skikkelig til du kommer hjem, for jeg savner deg masse masse! så gled deg litt du også da, selv om du har det knall:)
kos!

Tone sa...

I dag, lørdag, er vi ankommet bodø. Så da vinker vi til Hege sin mor... I morgen skal vi videre til Lofoten med ferge. Den tar 3timer og 15 min. Blir deilig hvis vifår fint vær underveis. Vært heldige hittil. Moro å lese alt dere gjør og får med dere. Synes dere er flinke! Hils Hege.